Kita sebenarnya baik :D

MasyaAllah..lama pula tak post. Mari-mari, saya nak ceritakan sesuatu..


Dalam jangka masa hidup yg agak pendek ini, saya telah merasai sesuatu. Apa dia? Mungkin juga perasaan ini sama dengan ramai lagi insan-insan lain yang bertuah di luar sana. Begini...saya telah melakukan perkara-perkara yang boleh juga dikategorikan sebagai maksiat atau sia-sia (tetapi tidaklah saya ingin membongkarkan semua itu di sini kerana Allah SWT melarang perbuatan itu. Lihat http://bincang.net/forum/showthread.php?75159-jangan-sebar-aib-orang-jangan-buka-aib-sendiri&p=1595469&viewfull=1). Namun, apabila saya membaca artikel-artikel agama, berbincang-bincang tentang agama dan mendengar nasyid Islam (dah selalu sangat dengar lagu yang macam-macam..), pendek kata melakukan perkara yang baik, tenang. Rasa tenang dan nikmat! Mungkin ini termasuk dalam kemanisan iman yang dikatakan itu? Apabila seseorang menghayati dan memahami serta mengamalkan Islam, dia akan dapat merasai sesuatu yang menggembirakan yakni kemanisan di hati. Jadi ini membuatkan saya terfikir, betul apa yang diajar: Manusia pada dasarnya dilahirkan di dunia ini dengan hati yang sukakan kebaikan. Pendek kata, Kita Sebenarnya Baik!

Dalam buku teks Pendidikan al-Quran dan as-Sunnah tingkatan 4 (kalau tersilap, tolong betulkan), hati manusia dikatakan mempunyai satu lumrah yang telah wujud sejak wujudnya manusia itu. Itulah lumrah menyukai kebaikan. Sebenarnya ramai orang yang memeluk agama Islam setelah merasai nikmat bertaubat dan menjauhi maksiat. Mereka suka hidup dalam kebaikan, melihat kebaikan dan melakukannya sama. Di sini saya beri pautan ke artikel yang mungkin boleh dijadikan contoh kepada apa yang cuba saya sampaikan:

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1324039/Like-Lauren-Booth-ARE-modern-British-career-women-converting-Islam.html

Ini pula satu senarai beberapa insan yang memeluk agama Islam:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_converts_to_Islam

Maaf jika kurang faham kedua-dua isi tersebut kerana dalam bahasa Inggeris. Tidak mengapa, yang penting, di sini saya ingin berkongsi bahawa kita akan lebih tenang dan gembira apabila melakukan kebaikan. Mengapa ya? Mungkin sekali, ini adalah nikmat yang telah Allah SWT janjikan iaitu apabila seseorang melakukan kebaikan, Allah SWT akan menambah nikmatnya, termasuklah nikmat ketenangan jiwa. Keduanya, apabila kita menggembirakan orang lain, kita juga insyaAllah akan gembira. Selain itu, dari sudut aspek perkara ghaib, pahala yang kita perolehi dan dosa yang dihapuskan juga mungkin menyebabkan kita berasa lebih tenang. Bukankah dosa itu seperti titik hitam yang menggelapkan hati? Bersihkan dan suburkanlah hati kita dengan kebaikan! InsyaAllah kita akan rasai kebahagiaannya.

terima kasih kpd www.iluvislam.com

Sekian sahaja. Semoga dapat sesuatu yang bermanfaat~ ^_^

No comments:

Post a Comment