Tanda Tidak Khusyuk Solat



“Telah berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya”
[Surah 23: Al-Mukminun, Ayat 1-2]

Solat itu tiang agama. Solat 5 waktu rukun Islam kedua. Solat menjadikan kita orang yang berjaya. Sedarkah jika ada kekurangan dalam kita melaksanakannya?

Khusyuk merupakan satu topik yang penting dalam ibadah solat. Seolah-olah apabila kita berkomunikasi dengan seseorang, pastinya kita perlu memberikan perhatian terutamanya untuk menujukkan rasa hormat. Bayangkan apabila sedang dalam sebuah interview untuk mendapatkan kerja, mestilah kita perlu berikan perhatian kepada interviewer. Mungkin boleh juga kita andaikan bahawa solat itu interview untuk masuk syurga? Dan orang yang khusyuk itulah antara yang berjaya.

Di dalam al-Quran, Allah SWT telah menunjukkan satu petanda menarik sama ada kita khusyuk atau tidak dalam solat. Ya, memang kita selalu belajar dalam sekolah agama atau Pendidikan Agama Islam di sekolah tentang khusyuk dalam solat. Tetapi petanda ini rasanya antara yang mudah untuk kita tatapi. Firman Allah,


"Jadikanlah Sabar dan Solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Yakni) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya."
[Surah 2: Al-Baqarah, Ayat 45-46]
Daripada ayat suci ini, Allah menerangkan kepada kita bahawa solat itu sangat berat kecuali kepada mereka yang khusyuk. Petanda bukan? Cuba kita perhatikan diri kita. Apabila masuknya waktu, apa kita rasa?

"Wah dah azan, solat2!"

atau

"Adoi, dah azan..kena la solat.."

Beza kan? Marilah muhasabah diri, renung2kan hati..adakah kita merasa berat untuk menunaikan amanahNya ini? Khusyukkah kita dalam solat? Jika ya, alhamdulillah..teruskan. Jika tidak, marilah kita perbaiki amalan.

Marilah menuju kejayaan! :D



gambar drpd: http://akmal-al-ansbakhi.blogspot.com/2009/02/khusyuk-dalam-solat-tuan-guru-dato-nik.html

Aku Telah Melakukan Atas Segala Kemampuanku

Hari Jumaat, langit yang terang. Kelasku baru sahaja tamat dan aku harus terus pergi ke Islamic House (IH), sebuah rumah yang telah dibeli oleh Persatuan Pelajar Islam (MSA) University of Washington dan diubahsuai menjadi sebuah masjid. Sampai sahaja di dalam ruang solat IH, aku meletakkan beg di tepi dinding dan duduk. Penat. Peperiksaan akhir quarter akan bermula pada minggu hadapan. Projek-projek perlu dihantar tidak lama lagi.. Seusai penantian, khutbah bermula dengan disampaikan oleh Presiden MSA.

Khutbah pertama telah membicarakan tentang keperluan untuk kita (rakyat Amerika) melibatkan diri dalam sistem politik negara Amerika yang telah memberikan kebebasan bersuara. Kebebasan inilah yang menjadi peluang kepada orang Islam yang merupakan minoriti dalam masyarakat di Amerika untuk membela hak Allah dan memperbetulkan pandangan masyarakat terhadap agama yang syumul ini. Islamophobia masih menjadi masalah dalam negara ini. Terdapat ramai ahli politik yang anti-Islam dan mendapat sokongan yang semakin bertambah. Bagaimana mungkin jika suatu hari salah seorang daripada mereka menjadi Preisden Amerika?

Kemudian, khutbah kedua.

"...kisah Nabi Ibrahim 'alaihissalam. Baginda telah menghancurkan berhala-berhala yang kecil dan menggantungkan kapak yang digunakan pada berhala yang paling besar. Apabila ditanya oleh para penduduk yakni penyembah-penyembah berhala, baginda menjawab, 'yang besar itu telah melakukannya.' Para penduduk tersebut membalas, 'tak mungkin! Patung itu mana boleh bergerak.' Maka baginda pun menjawab lagi, 'jadi mengapa kalian tetap menyembah patung-patung itu?' Setelah itu, baginda telah diarahkan agar dibakar hidup-hidup. Api yang telah dinyalakan sungguh besar sehinggakan baginda telah dibaling ke dalam api dengan menggunakan manjanik (catapult). Allah SWT berfirman kepada api agar menjadi sejuk. Apabila ditanya pada suatu hari, apakah masa yang paling indah bagi Nabi Ibrahim AS, baginda berkata, 'saat aku berada di dalam api itu'. Kisah ini sememangnya telah diulang berkali-kali. Namun di sebalik kisah itu juga ada suatu lagi kisah.


Semasa Nabi Ibrahim hendak dibakar, seekor katak telah berusaha untuk memadamkan api yang marak menyala yang bakal digunakan untuk membakar baginda. Dengan sedaya upayanya, katak tersbut mengumpul air sebanyak-banyaknya dan mencurahnya ke dalam api yang nyata tidak terpadam-padam. Usaha katak ini telah ditertawa oleh yang di sekelilingnya dan diejek, 'mana mungkin engkau akan dapat memadamkan api itu.' Katak itu pula berkata, 'kelak nanti apabila disoal oleh Allah apa yang telah aku lakukan, akan ku katakan bahawa aku telah melakukan atas segala kemampuanku untuk melakukan apa yang perlu.' Begitulah juga dengan kita. Walaupun apa yang kita lakukan dirasakan seperti sia-sia dan kecil sahaja, yakinlah dengan ganjaranNya dan lakukanlah usaha kita untuk menegakkan semula agamaNya dengan sebaik-baik kemampuan kita agar Islam dapat dibela. Dan sesunnguhnya Allah telah berfirman bahawa Dia tidak akan mengubah keadaan kita melainkan kita yang mengubahnya sendiri..."


Terharu dengan kisah seekor katak. Kecil. Lemah. Namun tetap berusaha sedaya upaya untuk mendapatkan redhaNya. Semangatku kembali semula. Aku perlu berusaha dengan lebih gigih. Aku akan lakukan dengan lebih baik kali ini.


gambar drpd: besttuna.blogspot.com & science.howstuffworks.com

Bacaan Sujud Sajadah/Tilawah


Sujud Sajadah atau Sujud Tilawah ialah sujud yg dilakukan apabila kita membaca ayat-ayat sajadah di dalam al-Quran. Ayat-ayat tersebut seperti ini:

"Sesungguhnya orang yang benar-benar percaya kepada ayat-ayat Kami adalah mereka yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat itu mereka segera bersujud seraya bertasbih dan memuji Rabbnya, dan lagi pula mereka tidaklah sombong."
[Surah 32: as-Sajdah, Ayat 15]
Ayat-ayat lain ada disenaraikan di sini. Pada ayat sajadah, dalam Resam Uthmani, terdapat tanda berikut di hujungnya:
Pada kebiasaanya, para imam di masjid akan memberitahu para jemaah jika beliau akan membaca ayat tilawah dan akan dilakukan sujud sajadah pada rakaat sekian sekian. Maksudnya, apabila pada rakaat yg disbut, apabila imam menyebut takbir, akan terus sujud kerana telah membaca ayat sajadah. Sewaktu sujud itu, ini adalah bacaannya:
"Telah sujud wajahku kepada yang telah menciptanya, yang telah memberi rupa baginya dan telah memberi pendengaran dan penglihatan dengan kehendakNya dan dengan kekuatanNya, Tuhan yang penuh limpah keberkatanNya telah menjadikan manusia dengan sebaik-baik kejadian."
Selepas sujud tersebut, kita akan terus bangun semula dan sambung membaca ayat al-Quran dan teruskan dengan rukuk seperti biasa. Jika ayat sajadah dibaca di luar solat, rukunnya adalah

1. Niat - “Sahaja aku sujud sajadah kerana Allah Ta’ala”
2. Takbiratul Ihram
3. Sujud - baca bacaan sujud sajadah di atas
4. Salam

Hukum sujud sajadah di luar ialah SUNAT kepada pembaca dan juga pendengar bacaan ayat sajadah, dan sujud si pendengar itu tidak tergantung sama ada pembaca (qari) itu turut sujud atau tidak. Jika sedang solat berjemaah, makmum WAJIB mengikuti imam jika imam melakukan sujud sajadah.

Semoga ini menjadi penambah amalan kita dalah kehidupan.

Salam Aidilfitri!

Walaupun Ramadhan sudah berlalu, jangan amalan kita sama begitu. Teruskan beribadah demi keredhaan Ilahi dan kejayaan bersama di dunia dan akhirat! ^^

Semoga kita ketemu lagi Ramadhan tahun hadapan.

Tadabbur: Apa maksudnya?

"Maka apakah mereka tidak memperhatikan perkataan (Kami), atau apakah telah datang kepada mereka apa yang tidak pernah datang kepada nenek moyang mereka dahulu?"
[Surah 23: al-Mu'minun, Ayat 68]
Di dalam ayat tersebut, Allah SWT menimbulkan suatu pertanyaan menggunakan huruf 'alif' yg biasanya digunakan utk memperbodohkan seseorg. Dalam hal ini, persoalan tersebut ditujukan kpd 'mereka' yakni orang-orang yg ingkar (lihat ayat-ayat sebelumnya).

Di dalam persoalan tersebut, terdapat perkataan 'yaddabbaru' (yg diterjemah sbg 'memperhatikan'). Perkataan ini berasal dari perkataan 'tadbir' yg sama dengan 'pentadbiran'. Kalimah 'al-qaul' (yg diterjemah sbg 'perkataan') bermaksud al-Quran. Maka, persoalan tersebut boleh ditulis sebagai, "tidakkah mereka mentadbirkan al-Quran?" Tadbir di sini ertinya utk menggunakan sesuatu itu bagi mencapai suatu matlamat. Membaca al-Quran itu matlamatnya adalah utk memahami dan menjadikannya panduan dalam kehidupan kita.

Seperti dalam menggunakan sebuah perkakas yg baru, kita diberi satu buku panduan atau taklimat yg boleh digunakan untuk mencapai satu matlamat: menggunakan perkakas tersebut dgn sebaiknya. Dan dalam kehidupan ini, kita tidak diberikan buku taklimat selain daripada al-Quran yg merupakan panduan terbaik bukan sahaja utk kehidupan di dunia ini malah juga utk kehidupan di akhirat kelak.


Mentadabbur (sama maksud dengan tadbir dan yaddabbaru) atau mentadbir al-Quran memerlukan kita utk melakukan lebih dprd hanya membaca al-Quran dengan laju dan mengkhatamkannya dengan sebanyak-banyaknya. Berbeza sekali kita (orang yg kurg mahir bahasa Arab) dengan mereka yg menggunakan bahasa Arab secara terang, jelas dan nyata (orang Arablah senang nak kata), mereka ini apabila membaca al-Quran sama seperti kita membaca buku teks Melayu (bagi yg sama cakap Melayu seperti sayalah). Kita pula yg kurang (atau tidak) berbahasa Arab, hanya dapat melagukannya jika hanya membaca. Apa gunanya jika membaca al-Quran tetapi perangai buruk tetap tidak berubah-ubah? Di mana kebaikannya jika selalu membaca al-Quran tetapi tidak takut melakukan larangan-larangan yg jelas ditunjukkan di dalam al-Quran? Maka di sini, pembacaan al-Quran kita tidak mencapai matlamat.

Satu cara yg baik ialah membaca terjemahan al-Quran sebaik membaca ayat-ayatnya. Contohnya, selepas membaca satu mukasurat. Banyak ayat-ayat al-Quran yang boleh difahami dengan mudah sendiri seperti "janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran-gelaran yang buruk" dan seumpamanya. Namun, jika terdapat ayat-ayat yg sukar difahami, takut disalahfahami atau ingin difahami dgn lebih mendalam, boleh sahaja merujuk kpd tafsir al-Quran yang masyhur seperti Tafsir Ibnu Kathir atau mendengar ceramah tafsir Quran seperti di laman web TafsirTv. Pada masa kini, sangat banyak kemudahan utk kita menimba ilmu yg tidak lagi memerlukan kita bersusah-payah bermusafir di perantauan. Maklumat di hujung jari.


Membaca al-Quran sememangnya dapat membersihkan jiwa dan menambahkan pahala. Namun, dapatkah kita memperoleh hikmah maksima al-Quran dengan sekadar mambaca sahaja? Adalah terbaik bagi kita untuk membaca, mempelajari, memahami, menghayati dan mengamalkan panduan yg ditunjukkan di dalam al-Quran untuk mencapai suatu matlamat: keredhaan Ilahi.

diadaptasi daripada ceramah Ustaz Dr. Abdul Hayei Abdul Sukor


gambar drpd: kampusqurani.blogspot.com & techmynd.com

Sampah Sana Sini

Beberapa hari yang lalu, dalam bulan Ramadhan yang penuh barakah, saya telah berkunjung ke bazaar yang meriah dikunjungi mereka yg juga sama-sama berpuasa, alhamdulillah. Namun, sebaik sahaja tiba di kawasan berdekatan, di sebalik pokok-pokok renek di kawasan sekitar bazaar, terhias pelbagai jenis rupa, bau dan warna sampah. Cawan plastik berisi air berwarna biru, kertas pembalut burger, penyedut minuman, tisu, pembalut gula, serpihan suratkhabar, tisu lagi..macam-macam ada! Mungkin pengunjung yang membuangnya? Mungkin penjual sendiri? Mungkin juga mereka yg lalu-lalang? Itu bukan persoalan utama. Yang paling penting ialah kenapa masih ramai (orang Islam) suka membuang sampah merata?

Sampah, sesuai dengan namanya, adalah sesuatu yg dianggap kotor atau mungkin juga tidak begitu kotor tetapi merupakan bahan terbuang, yang tidak diinginkan lagi. Diterangkan maksud sampah ini kerana saya melihat seolah-olah ramai yg tidak faham apa itu sampah. Apabila jelas terlihat papan tanda seperti


..ini pula yang berlaku...



..walhal jelas perkataan DILARANG dan SAMPAH di situ. Mungkin juga ada yg tidak faham maksud MEMBUANG..?

Dalam Islam, kita diajar akan kepentingan kebersihan. Rasulullah SAW pernah bersabda:
"Kebersihan itu sebahagian daripada iman."
[HR Muslim]
"Sesungguhnya Allah itu bersih, Dia cinta kebersihan."
[HR at-Tarmizi]
"Setiap sendi tubuh badan manusia menjadi sedekah untuknya pada setiap hari matahari terbit, kamu melakukan keadilan diantara dua orang yang berselisih faham adalah sedekah kamu membantu orang yang menaiki kenderaan atau kemu mengangkat barang-barang untuknya kedalam kenderaan adalah sedekah, Perkataan yang baik adalah sedekah, setiap langkah kamu berjalan untuk menunaikan solat adalah sedekah dan kamu membuang perkara-perkara yang menyakiti di jalan adalah sedekah."
[HR Bukhari dan Muslim]
Seperti yg telah dinyatakan, sampah ialah sesuatu yg kotor (walaupun mungkin tidak secara jelas dan nyata) dan apabila dibuang merata, ia akan mengotorkan persekitaran. Begitu lemahkah iman kita? Sampah merata-rata, wujud di hampir setiap pelusuk kota!

Ajaran Islam datang dgn pelbagai hikmah. Logik akalnya, Islam amat menitikberatkan kebersihan kerana ia dapat menjauhkan kita daripada penyakit, mengelakkan pencemaran udara (bau busuk), mengelakkan pencemaran air (sampah ke longkang ke sungai ke laut), memberikan kita keselesaan (pemandangan yg cantik dan udara segar), dan macam-macam lagi.


Orang Inggeris kata, "Prevention is better than cure" atau Melayunya: "Mencegah lebih baik daripada mengubati". Cuba bayangkan, kalaulah kita dengan sesuka hati membuang sampah merata tempat setiap hari, boleh jadi akan wujud satu penyakit hasil pengumpulan bakteria yang banyak dan pada waktu itu, barulah kita terhegeh-hegeh mahu melancarkan kempen anti-sampah dan rawatan penyakit. Kan senang kalau kita amalkan sahaja membuang sampah ke dalam tong sampah. Lagi terbaik jika kita amalkan mengutip sampah yang kelihatan depan mata. Bak kata ustaz sekolah rendah saya, cara mudah dapat pahala!

Pendek kata, kuatkan iman, tambahkan amalan, jagalah kebersihan.

sebuah video yg berkaitan dari matluthfi90:






gambar2 drpd: iklandepa.blogspot.com; cindurpurnamamerindu.blogspot.com; http://www.flickr.com/photos/wannfardan; archive.tellytube.in; najyasyraf.wordpress.com; herdica.wordpress.com; terengganulening.blogspot.com

Jangan Bercakap..

"Hah? Takkan nak bercakap pun tak boleh..ekstrem gila!"

Fuh..sabar2.. Jangan baca tajuk je. Kena baca sampai habis dulu. Jangan terus2 label org ekstremis dsb. Kena tahu perkara sebenar dahulu. Ok? Jadi, mari kita teruskan.

berkata baik atau shhhh~
Pada pengetahuan saya, ada dua masa dalam Islam yg seelok-elok dan sebaik-baiknya, kita senyap. Pertama,

- semasa azan -

Apa hukum menghormati azan? Sunat mu'akad (yg dituntut). Maksudnya, tidak berdosa jika tidak menghormatinya (dengan bercakap-cakap). Jika menghormatinya (dengan tidak bercakap-cakap dan menjawab azan), akan beroleh pahala. *haa..pahala! Takmau ke?*

Ada juga hadith yg menyatakan bahawa jika kita berkata-kata semasa azan, Allah akan kelu-kan lidah kita semasa ajal. Nauzubillah..itu merupakan antara mimpi-mimpi buruk seseorang ketika ajal.. Namun begitu, terdapat perbincangan yg menyatakan hadith tersebut dhaif (lemah/palsu). Oleh itu, ia tidak dapat dijadikan bahan sokongan dlm perbincangan ini.

Saya ada baca sebuah kisah dahulu di mana seorang yg tidak begitu alim tetapi sentiasa menghormati azan telah diberi ganjaran oleh Allah SWT. Kalau saya terjumpa saya postkan ya. Yang saya boleh ceritakan ialah mengenai guru sekolah saya. Beliau seorang bukan Islam, tetapi setiap kali azan berkumandang ketika beliau sedang mengajar, beliau akan senyap sehingga tamat azan (dan pada masa yg sama, rakan-rakan seIslam pula yg bercakap-cakap....). Kalaulah org bukan Islam boleh hormat, mengapa tidak kita?

Perlu dijelaskan juga bahawa, jika pada waktu azan berkumandang itu, kita ada keperluan yg lebih besar utk berkata-kata, contohnya: Sebuah kereta meluru ke arah kawan, anda pula jauh darinya..jeritlah sekuat hati utk keselamatannya. Contoh 2: Seorang guru yg sedang mengajar, boleh meneruskan sesi pengajarannya kerana dia telah dibayar utk menggunakan masanya utk mengajar. Oleh itu, hukum utk mengajar itu lebih berat daripada menhormati azan.
Contoh alasan yg tidak diterima: Lagu yg bermain sekali sahaja sehari dimainkan di radio semasa azan berkumandang. *come on lah*

Itu yg pertama.. Yang kedua pula,

- semasa khutbah -

Perhatikan petikan-petikan hadith berikut:
Dari Abu Hurairah RA, sabda Rasulullah SAW: "Jika engkau berkata kepada sahabatmu, 'Diamlah!' apabila imam sedang berkhutbah, maka sesungguhnya perkataan itu menghilangkan pahala Jumaat."
[HR Muslim]
“Jika kamu berkata kepada temanmu pada hari jumat, 'Diamlah,' sementara imam sedang memberikan khutbah, maka sungguh kamu sudah berbuat sia-sia."
[HR Bukhari]
Ada seorang laki-laki mendatangi Nabi SAW yang sedang berkhutbah di hadapan manusia pada hari Jumaat. Maka baginda bersabda kepadanya, “Duduklah. Sungguh, kamu telah mengganggu dan membuat orang lain terlambat.”
[HR Ahmad]
Dari Abu Darda' RA dia berkata: "Nabi SAW sedang berkhutbah kepada manusia, kemudian baginda membacakan sepotong ayat. Ketika itu aku berada di samping Ubayy bin Ka'ab, maka aku bertanyakan kepadanya: 'Wahai Ubayy, bilakah ayat ini diturunkan?' Akan tetapi dia enggan berbicara denganku, maka aku mengulangi pertanyaanku dan dia masih enggan berbicara denganku, sehinggalah Nabi SAW turun (dari mimbar). Kemudian Ubayy mengatakan kepadaku: Engkau tidak memperoleh apa-apapun dari (solat) Jumaatmu melainkan perkataan-perkataan yang sia-sia. Selepas solat, aku menemui Nabi SAW dan mengadukan kepadanya tentang peristiwa tadi. Lantas Baginda bersabda: 'Ubayy benar, apabila engkau mendengar imam berkhutbah maka dengarlah dan diamlah sehingga habis dia khutbahnya'."
[HR Ahmad]
Pendek kata, senyaplah sepanjang khutbah. Jika tidak, membazir sahaja anda pergi solat Jumaat. *Tapi kalau tak pergi langsung berdosa besar ya*

Kesimpulannya, dalam Islam, kita diajar utk mengawal diri dan juga memberi fokus kepada seruan Ilahi dan nasihat-nasihat ke arah kebenaran. Jadi apalah kiranya, jika kita meluangkan sedikit masa memberhentikan bicara utk Allah SWT dan..lepas tu nak cakap sangat cakaplah!haha


gambar2 drpd: flykaty.com & hambapenyelamat.blogpsot.com

Siapa ekstremis..?

*ibtimes.com

Dunia (atau sekurang-kurangnya siapa yg baca suratkhabar) telah dikejutkan dgn sebuah insiden yg dahsyat yakni pembunuhan 90+ remaja dan 90+ lagi cedera di sebuah pulau di Norway. Tahukah anda salah satu reaksi pertama apabila tersebarnya berita tersebut?

"Ni mesti ekstremis Islam nih..terrorist!"

Wah2..pantas sahaja menuduh. Dan akhirnya terbukti org tersebut bukanlah muslim pun malah anti-muslim..

Kasihan sungguh kpd remaja-remaja yg telah tertipu dan terbunuh oleh penjenayah tersebut. Utk maklumat lanjut, baca lah kedua-dua link di atas (maaf dalam bahasa Inngeris..itu yg saya jumpa..).

Namun begitu, di sini kita bukanlah ingin berbincang panjang lebar mengenai isu tersbeut. Kali ini, insyaAllah kita akan berbicara mengenai EKSTREMIS. Haa..perkataan yg hangat diperkatakan dan dipergunakan dalam pelbagai situasi di merata tempat. Dan selepas itu, timbul pula panggilan utk mengamalkan 'Islam sederhana'. Baiklah, mari kita ulas sedikit perkara ini.

Pertama sekali, mengenai Islam..Islam adalah agama yg sederhana secara naturalnya atau secara lahiriahnya. Apa buktinya??

1. Islam merangkumi semua aspek kehidupan. Cara makan. Cara minum. Cara berpakaian. Cara berinteraksi. Ia satu cara hidup. Apabila kita mengambil kira semua aspek kehidupan, kita tidak boleh melebihkan yg satunya dan melupakan yg lain. Kita perlu seimbang..sederhana! Bukannya solat 24 jam semata-mata..bukan pada satu aspek kehidupan sahaja.

2. Terdapat hadith-hadith seperti berikut:
“Telah binasa orang-orang yang berlebihan.” Baginda mengucapkannya sebanyak tiga kali.
[HR Muslim]
“Hati-hatilah kalian dari sikap ghuluw (berlebihan dan melampaui batas) dalam menjalankan agama ini, karena sesungguhnya sesuatu yang membinasakan orang-orang sebelum kalian adalah sikap ghuluw dalam menjalankan agama.”
[HR Ahmad, An-Nasa’i, dan Ibnu Majah]
Cukuplah dua poin tersebut mengenai kesederhanaan Islam.

Persoalan kedua pula ialah, siapakah sebenarnya yang digelar ekstrimis (dalam BI, extremist)? Jawapannya terdapat dalam video ini (ia dalam bahasa Inggeris juga).



Dalam video tersebut, Baba Ali telah melakonkan watak seorang lelaki ingin membeli daging. Lelaki tersebut telah bertanya sama ada daging itu halal. Tidak puas hati dengan jawapan pertama, dia telah bertanyakan asal usul daging itu sehingga mendapatkan nombor telefon penternak yg telah menjual daging itu. Dia pun menelefon penternak tersebut dan brtnyakan pelbagai soalan termasuklah menyuruhnya mengucapkan syahadah mmbuktikn kebenaran Islamnya dan keadaan lembu yang dipeliharanya..tidakkah itu melebih-lebih? Takkan la sampai nak tanya perasaan hidup lembu yang telah disembelih...?

Dan itulah contoh seseorang yg ekstrimis. TETAPI..ini bukanlah utk memudahkan kita melabel org lain. Ini adalah supaya kita menjauhkan diri dari termasuk ke dalam golongan yg 'berlebihan dalam agama'. Sekian. ^^

Eh2..kejap3..saya hampir terlupa. Sesuatu yg berkenaan "Extremist/Terrorist" juga: Because He Is A Muslim. Sesuatu yg boleh direnung-renungkan. :D

Testimonials of Prophet Muhammad (Peace Be Upon Him)

*Post ini ditaip dalam bahasa inggeris bagi mengelakkan kesalahan dalam peralihan bahasa. Tetapi jika anda memerlukan penterjemahan juga, anda boleh gunakan Google Translate (namun perlu diberitahu juga bahawa sesetengah penterjemahan ayat boleh menjadi kurang tepat maksudnya)*

*vectorise.net
And We Have Not Sent You
But As A Mercy To The Worlds
Surah 22: al-Anbiya', Verse 107

The following are testimonials (statements/comments) from various people about our beloved Prophet Muhammad PBUH. These were taken from the book The Prophet of Islam Muhammad Biography & Pictorial Guide.

John Adair
Author of "The Leadership of Muhammad". Chair of Leadership Studies United Nations System Staff College in Turin

"In Islamic thought, model leaders were simultaneously both exalted and humble, capable of vision and inspiration, yet at the same time dedicated to the service of their people. As you read these pages, you will, I hope, be able to judge for yourself just how close Muhammad comes to this ideal. My argument in this book is that this ideal - glimpsed more than once in the life of the Prophet Muhammad - accords well with what with know to be the universal truth about the nature and practice of leadership."


William Montgomery Watt
(1909-2006) A Scottish historian and Emeritus Professor in Arabic and Islamic Studies at the University of Edinburgh. Author of "Muhammad at Mecca", Oxford, 1953, p. 52

"His readiness to undergo persecutions for his beliefs, the high moral character of the men who believed in him and looked up to him as a leader, and the greatness of his ultimate achievement - all argue his fundamental integrity. None of the great figures of history is so poorly appreciated in the West as Muhammad."



Karen Armstrong
A British academic and writer . Winner of TED Prize 2008.
Author of "Muhammad A Prophet For Our Time" 2007

"Muhammad was not a man of violence. We must approach his life in a balanced way, in order to appreciate his considerable achievements.

As a paradigmatic personality, Muhammad has important lessons, not only for Muslims, but also for Western people. His life was a Jihad: as we shall see, this word does not mean "holy war", it means "struggle".

Muhammad literally sweated with the effort to bring peace to war-torn Arabia, and we need people who are prepared to do this today. His life was a tireless campaign against greed, injustice, and arrogance.

If we are to avoid catastrophe, the Muslim and Western worlds must learn not merely to tolerate but to appreciate one another. A good place to start is with the figure of Muhammad."


Mahatma Gandhi
(1869-1948) A political and spiritual leader of the Indian independence movement

"I wanted to know the best one who holds today undisputed sway over the hearts of millions of mankind. I became more than convinced that it was not the sword that won a place for Islam in those days in the scheme of life.

It was the rigid simplicity, the utter self-effacement of Prophet Muhammad, the scrupulous regard for his pledges, his intense devotion to his friends and followers his intrepidity, his fearlessness, his absolute trust in God and his own mission. When I closed the second volume (of the book about his life) I was sorry that there was not more for me to read about his great life."


Alphonse de Lamartine
(1790-1869) Poet, writer and politician
Histoire De La Turquie, Paris, 1854, Vol. li, Pp. 276-277

"Philosopher, orator, apostle, legislator, warrior, conqueror of ideas, restorer of rational dogmas, of a cult without images; founder of twenty terrestrial empires and of one spiritual empire. That is Muhammad. As regards all standards by which human greatness may be measured, we may as well ask, is there any man greater than him?"



William Durant
(1885-1981) Historian, philosopher, and writer. Author of "The Story of Civilisation", part 4, vol. 4, p. 25

"His name, meaning "highly praised", lent itself well to certain Biblical passages as predicting his advent. Muhammad was never known to write anything himself; he used an amanuensis. His apparent illiteracy did not prevent him from composing (i.e. conveying the Holy Qur'an which was revealed to him and regarded as) the most famous and eloquent book in the Arabic tongue, and from acquiring such understanding of the management of men as seldom comes to highly educated persons."

Note: The word amanuensis means someone who writes what is dictated to him. William Durant used the word "composing" which is unacceptable from the Islamic perspective as Muslims believe the Holy Quran is a literal Divine revelation from Allah (The Lord of all beings) to Muhammad through Archangel Gabriel.


Johann Wolfgang Von Goethe
(1949-1832) A great European poet. Noten und Abhandlungen zum Westslichen Dvan, WA I, 7, 32

"He is a prophet and not a poet and therefore his Quran is to be seen as Divine Law and not as a book of a human being; made for education or entertainment."






Thomas Carlyle
(1795-1881) Historian, philosopher and author of "Heroes and Hero Worship and the Heroic in History"

"How one man single-handedly, could weld warring tribes and wandering Bedouins into a most powerful and civilized nation in less than two decades."

Note: Thomas Carlyle made an attempt to draw a picture of the development of human intellect by using historical people as coordinates and accorded the Prophet Muhammad a special place in the book under the chapter title "Hero as a Prophet". In his work, Carlyle declared his admiration with a passionate championship of Muhammad as a Hegelian agent of reform.


Reverend Reginald Bosworth Smith
(Mohammad and Mohammedanism, London, 1874, p. 92)

"Head of state as well as the Church, he was Caesar and Pope in one; but he was Pope without the Pope's claims, and Caesar without the legions of Caesar, without a standing army, without a bodyguard, without a palace, without a fixed revenue. If ever any man had the right to say that he ruled by a right Divine, it was Muhammad, for he had all the power without instruments and without its support. He cared not for dressing of power. The simplicity of his private life was in keeping with his public life."

Micheal H. Hart

"My Choice of Muhammad to lead the list of the world's most influential persons may surprise some readers and may be questioned by others, but he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular levels."


Tuuuuut!

Tidak..bukan bunyi kentut.. Ini bunyi censored carutan di TV.

"Hah..ni mesti nak cerita pasal mencarut!"
*wartashubhi.blogspot.com
Ya betul..tapi bukan setakat mencarut sahaja. Kali ini, saya ingin membicarakan mengenai mengejek, mengutuk, mengeji, mencarut, dan semua yg sewaktu dgnnya. Sebelum itu, saya ingin memberikan satu soalan kuiz..

Adakah mengejek dosa besar?

Jawapannya? Nanti di hujung..(tapi boleh je kalau nak terus scroll ke bawah..). Baiklah..mari kita mulakan.

Dalam masyarakat serba boleh hari ini, kita memang jelas telah menunjukkan kebolehan kita yg sangat baik dlm meniru dan membiasakan perkara yg tidak elok yakni mencela. Mencela ini boleh didefinisikan sebagai mencarut, mengejek, mencerca, mengutuk, menghina, mengeji..ada lagi yang tertinggal?

Bila marah kita mencela, dalam bersahabat kita mencela, dalam perbincangan kita mencela, terkejut pun mencela, kagum pun mencela..dalam mesyuarat besar-besaran yg dapat dilihat masyarakat umum pun mencela! Innalillah (ini bukan hanya sebutan utk kematian sahaja ya)..parah..parah.. Cuba kita hayati ayat-ayat berikut..
"Hai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok-olok (mempermainkan/mencemuh) kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok) dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olok) wanita-wanita lain (karena) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olok) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran-gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."
[Surah 49: al-Hujuraat, ayat 11]
"Janganlah kalian saling dengki mendengki, dan janganlah kalian saling bersaing dalam penawaran, dan janganlah kalian membenci, dan janganlah kalian saling belakang-membelakangi, dan janganlah sebahagian kalian menjual atas penjualan sebahagian yang lain. Dan jadilah kalian hamba Allah yang saling bersaudara. Seorang muslim itu adalah saudara bagi muslim yang lain, tidak boleh menzaliminya, tidak boleh menelantarkannya (tidak memberi pertolongan kepadanya) dan tidak boleh merendahkannya, takwa itu disini (sambil menunjuk ke dadanya, beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali). Cukuplah sebagai kejahatan seseorang, kalau ia menghina saudaranya sesama muslim. Setiap orang muslim haram darahnya, hartanya dan kehormatannya atas orang muslim yang lain."
[HR Muslim]
"Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata."
[Surah 33: al-Ahzab, ayat 58] 
"Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela"
[Surah 104: al-Humazah, ayat 1]
Nah..jelas sekali, ayat-ayat al-Quran dan hadith tersebut merupakan antara suruhan agar kita tidak mencela. Perlukah saya menjelaskan lagi secara panjang lebar? Oh ya..jawapan bagi soalan di atas tadi:

YA, MENGEJEK ADALAH DOSA BESAR.

Tahukah anda mengenai senarai 70 dosa-dosa besar? Antara isi kandungan senarai itu termasuklah:
  • Berlaku Zalim
  • Mengutuk Umat Islam
  • Menyakiti dan Memaki Orang Islam
Apabila kita mengejek, sedarlah bahawa kita berlaku zalim dan logiknya, perbuatan mengejek itu biasanya menyakiti hati org yg diejek sama ada banyak atau sedikit.

Perkara terakhir yang ingin saya sentuh dalam isu ini ialah apabila kita berdepan dengan org yg menghina/memalukan Islam atau dengan kata lain, apabila kita ingin memberikan 'nasihat'. Saya yakin anda pernah menyaksikan sebuah adegan di mana seseorg telah melakukan atau mengatakan sesuatu yg sgt tidak elok dan muncul pula komen2 'nasihat' seperti yg berikut:

"celaka kau, matilah masuk neraka!"
"sial memalukan umat Islam je!!"
"pegi mampuslah kau"
"semoga kau dapat azab seksa yg paling dahsyat!"
"bodoh gila orang macam kau ni"

*cikfatimahgelak-girang.blogspot.com
Persoalan yg paling mudah untuk kes seperti ini ialah..adakah ini cara Rasulullah SAW? Fikir-fikirkanlah.

Akhir kata, marilah berusaha membuang tabiat buruk ini (mencela) dalam kehidupan seharian kita agar sama-sama dapat mengelakkn permusuhan, perbalahan, persengketaan dan dosa yg tidak diingini. :D

*bilhikma.com

Mengapa dikau tidak memaafkan?

Alhamdulillah..setelah membuat pemerhatian dan perkiraan, saya merasa yakin untuk membicarakn mengenai sebuah isu yakni, KEMAAFAN.
*tripwow.tripadvisor.com
Kita sering membuat kesalahan sama ada dlm perkataan atau perlakuan. Ada masanya juga kita sememangnya tidak sengaja dan adakalanya kita hanya terlalai seketika. Kata-kata "Manusia tidak sempurna" dan "Manusia itu pelupa" memang sudah menjadi sebutan yang biasa. Namun, pada masa yang sama juga, manusia pula mempunyai nafsu amarah atau pendek katanya, sifat pemarah. Apabila bertembungnya dua kelemahan ini antara 2 insan, biasanya akan timbul benci..dendam..dengki.. Semuanya kerana 2 perkara:

1. Tidak meminta maaf
2. Tidak menerima maaf

Kita selalu juga mendengar akan yg pertama. Bahkan, jika bergaduh di sekolah, cikgu akan mnyuruh kedua-dua pelajar yg bergaduh utk meminta maaf. Di samping keraguan dalam keikhlasan meminta maaf itu, perkara yg menjadi kemusykilan adalah, adakah maaf itu diterima?

Allah SWT berfirman,
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba dan wanita dengan wanita. Maka barang siapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat. Barang siapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya siksa yang sangat pedih."
[Surah al-Baqarah, ayat 178]
Ayat tersebut merupakan penjelasan kepada isu pembunuhan yang mana orang yang telah membunuh itu hendaklah mendapat balasan yang setimpal yakni dibunuh juga. Akan tetapi dlm kes ini juga, Allah menyebut perihal kemaafan di mana jika suatu pihak mndapat/mmberi maaf, hendaklah yg memaafkan itu dengan cara yang baik. Yang meminta maaf juga perlu berurusan dengan cara yg baik. Ini dalam hal pembunuhan.. Namun dalam perihal kehidupan seharian, bukanlah selalu kita lihat perbalahan itu kerana kes pembunuhan. Akan tetapi, pergaduhan tercetus hanya kerana tersalah dengar, tersilap kata, tersalah faham, kerana moody seketika, dan sebagainya, sama ada sengaja atau tidak, yang jika kita teliti, hanya perkara yang remeh!

Selain pengalaman tersendiri, banyak juga pengalaman yg saya perhatikan di mana pihak bersalah (mungkin juga sebenarnya tidak bersalah) telah meminta maaf tetapi pihak yg kedua itu berkeras dan berat hati untuk memaafkan. Mengapa begitu sukar? Kerana besarnya dosa itu terhadapnya? Atau kerana sengaja ingin membiarkan terseksa? Cuba kita perhatikan beberapa ayat berikut..
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[Surah an-Nur, ayat 22]
"(Tetapi) karena mereka melanggar janjinya, Kami kutuk mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka merobah perkataan (Allah) dari tempat-tempatnya, dan mereka (sengaja) melupakan sebagian dari apa yang mereka telah diperingatkan dengannya, dan kamu (Muhammad) senantiasa akan melihat kekhianatan dari mereka kecuali sedikit di antara mereka (yang tidak berkhianat), maka maafkanlah mereka dan biarkanlah mereka, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik."
[Surah al-Maidah, ayat 13]
"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan."
[Surah Ali Imran, ayat 133 dan 134]
Memang sangat banyak ayat al-Quran yang menunjukkan kemaafan Allah SWT dan juga yang menyuruh hamba-hambaNya memaafkan (tanpa perlu menunggu permintaan maaf pun) mereka yg telah mmbuat salah. Selain itu, cuba kita perhatikan suatu hakikat..

Kita selalu melakukan dosa terhadap Allah SWT baik secara sedar atau tidak. Walhal, Allah SWT yg telah memberi segala nikmat kpd kita sehinggakan jika laut bumi ini dijadikan dakwat, tidak habis ditulis segala nikmat itu. Akan tetapi, Dia banyak menyuruh kita utk memohon keampunanNya walau sebesar mana pun dosa kita. Hanya dosa syirik yang tidak diampunkan (bahkan pensyirik juga ada diberi peluang bertaubat). Kita pula bagaimana?

Orang itu hanya tersilap bicara atau berkasar bahasa. Kita pula sudah penuh amarah dgnnya sedangkan apalah sangat kelebihan kita ke atasnya? Bahkan Tuhan boleh memaafkan dosa-dosa yg besar. Kita pula ingin menujukkan diri lebih dahsyat dari Tuhan? Na'uzubillah.. Kita tidak boleh sombong kerana hanya Allah SWT sahaja yg boleh bersifat demikian. Allah SWT pula memaafkan hamba-hambaNya, mengapa kita pula yg kerdil ini begitu kejam dan degil utk memaafkan?

Sememangnya ayat-ayat seperti "Sabar juga ada hadnya!" dan "Siapa dia dalam hidup aku?" menjadi nadi pendirian mereka yang marah. Namun, cubalah kita renungkan kisah-kisah Nabi SAW. Antaranya, baginda pernah dilukai dengan teruk, dicaci maki dan dibaling batu semasa di Thaif sehingga berdarah-darah. Kemudian ditawarkan oleh Malaikat Jibril untuk membalikkan bukit-bukit di atas Thaif. Namun baginda tidak menerima tawaran tersebut malah telah berdoa utk kesejahteraan mereka dan keturunan mereka. Bukankah Nabi SAW contoh terbaik?

*catatanperjuangan.blogspot.com
Sebuah hadith baginda juga berbunyi,
“Orang yang kuat itu bukanlah yang menang dalam gusti tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya.
[HR. Bukhari dan Muslim]
Kita juga seringkali melupakan suatu perkara yang sangat penting dalam Islam iaitu kita bersaudara. Perhatikan bahawa
"Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."
[Surah al-Hujuraat, ayat 10]
Bersaudara itu seperti adik-beradik. Adik-beradik (terutamanya yang kecil) selalu bergaduh sesama sendiri namun cepat sahaja memaafkan antara satu sama lain. Kita juga seharusnya sedemikian sesama muslimin dan muslimat kerana kita bersaudara walaupun tidak pernah kenal nama atau keluarga. Selagi kita menyembah Tuhan yang sama, beriman di bawah rukun yang sama, kita mempunyai sebuah hubungan yang lebih akrab daripada 'kawan' dan 'sahabat', bukan juga hanya sekadar 'kenalan'. Kita mempunyai jalinan ukhwah!

Bagi mengakhiri coretan ini, dengarkanlah seruan ini dengan hati nurani..
"Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh."
[Surah al-A'raaf, ayat 199]
dan perlu ditekankan di sini bahawa mereka yg memohon maaf bukanlah orang yang bodoh. Dan bukanlah kita yang menentukan siapa yg bodoh serta jgnlah pula kita tergolong dalam golongan itu. Semoga kita menjadi orang-orang yg pemaaf dan berjaya mendapatkan keampunan Allah SWT.

*ctryeanasallehpunyeblog.blogspot.com

Persoalan & Jawapan

Apabila kita perhatikan, sebenarnya ramai orang memberikan persoalan (termasuk alasan/bantahan) yang sama apabila menerima perinagtan atau teguran daripada sesiapa terutamanya mereka yang berusaha berdakwah. Maka, di sini, saya sertakan jawapan2 yg insyaAllah releven..
*terima kasih bookblogbusiness.com

Persoalan: Ala..kau tu buat jugak!
Jawapan: Ada ke Allah kata, "Jika org lain buat, kau pun boleh buat juga." Tak pernah pula dengar..
Jawapan 2: Kalau ada orang nak makan najis, anda nak buat juga?
Jawapan 3: Walau mcmana sifat seseorg, dia tetap wajib berdakwah jika dia org Islam. Mcm solat la, walaupun org tu suka buat dosa, kewajipan solat tetap tak gugur.

Persoalan: Siapa kau nak tegur2 aku ni ha?
Jawapan: Aku kawan (atau saudara seIslam) kau jadi ini la tanggungjawab sesama sahabat/saudara.

Persoalan: Mana boleh berubah cepat2. Kena slowly.
Jawapan: Kalau kau mati esok? Macamana nak jwb dgn Allah? Tak cukup masa untuk berubah?

Persoalan: Itu Nabi Muhammad (SAW). Dia maksum. Aku manusia biasa yg byk kelemahan. Macamana nak ikut baginda?
Jawapan: Jadi salah la Allah suruh kita contohi Rasulullah SAW? Allah Maha Mengetahui.
Jawapan 2: Baginda pun manusia juga & pernah buat salah serta ditegur Allah.
Jawapan 3: Sahabat-sahabat baginda pun manusia juga tapi dpt ikut juga.

Persoalan: Kita kena faham, org zaman skrg lain. (biasanya apabila berbicara ttg hukum dlm Quran)
Jawapan: Kau nak kata Allah tak memahami? Allah yang Maha Memahami. Allah juga pencipta. Mestilah pencipta lebih faham akan ciptaannya.

Persoalan: Ada aku baca kat satu blog ni ATAU ada senior aku beritahu..dia kata begini & begini. (tentang sesuatu yg bercanggah dgn kata-kata ulama sprt Imam Syafi'e)
Jawapan: Cuba tgk siapa yg tulis & apa sumber2 penulisan dia.
Jawapan 2: Ulama-ulama tu dah hafal al-Quran dan beribu-ribu hadis beserta tafsirnya sekali. Macamana org yg baru di sekolah/universiti/alam kerja boleh kata dia salah?

Persoalan: Aku taknak tunjuk baik sangat. Nanti orang kata macam2.
Jawapan: Jadi kau lebihkan pandangan manusia drpd pandangan Allah?

Persoalan:
Ala..kubur nanti lain2. Jadi kau buat apa risau.
Jawapan: Allah ada berfirman dalam al-Quran, "Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: 'Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?' Mereka menjawab: 'Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa.'
Mksdnya secara ringkas, kenapa kau nasihat org walaupun kau tahu dia tak akan dengar cakap kau? Dan ini la jwpn yg Allah suruh berikan, "Supaya terlepas tanggungjawab dengan Allah". Bermakna, wlaupun kubur kita lain2, aku tetap akan ditanya tentang kau dan ini la caranya aku nak selesaikan tanggungjawab aku tu.

Ada banyak lagi sebenarnya. Tetapi penulis tidak teringat semuanya. Mungkin anda juga ada? (bukan persoalan hukum2 agama ya) Jika ada persoalan & kesilapan, sila la komen di bawah, insyaAllah mana yg mampu, kita bincangkan. Jangan emo2 ya. Kita berbicaralah elok2. :D

Bunuh Diri

BERITA MENYEDIHKAN (TEKAN UNTUK LEBIH JELAS DIBACA)
Lagi berita...

Bunuh diri kematian kedua tertinggi di Malaysia (Utusan Malaysia)

PULAU PINANG 28 Dis. – Gejala bunuh diri dijangka menjadi faktor kedua tertinggi menyumbang kepada jumlah bilangan kematian di negara ini selepas penyakit kardiovaskular dalam tempoh 10 hingga 15 tahun akan datang.
Pensyarah Psikologi Pendidikan dan Kaunseling Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. See Ching Mey berkata, angka itu diperoleh daripada laporan Kementerian Kesihatan yang dibuat pada tahun ini.
Menurutnya, dalam laporan bertajuk Pencegahan Pembunuhan Diri di Malaysia itu, kadar kematian pada tahun 2004 adalah antara 9 hingga 12 kes bagi setiap 100,000 penduduk manakala tahun lalu pula 13 kes dalam setiap 100,000 orang.
"Dipercayai bilangan sebenar kes membabitkan bunuh diri di negara ini lebih tinggi daripada jumlah rasmi yang diberikan kerana kes-kes seumpama ini kurang dilaporkan...." bersambung di sini: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_07.htm

MasyaAllah..kasihan mereka-mereka yg terpaksa lalui kehidupan begini. Bunuh diri semakin sensasi (mcm pelik pula guna perkataan ni) dalam kalangan masyarakat & termasuklah rakyat Malaysia.. Mengapa begini?? Tak ingatkah orang tersayang? Mengapa tidak mendengar kata Tuhan? Ke mana pergi matlamat hidup?

Cuba kita jawab soalan yang terakhir dulu. Ke mana pergi matlamat hidup? Melihat berita yang pertama, apakah matlamat hidupnya untuk mencari cinta manusia? Soal matlamat ini sangat penting. Dari awal lagi, seseorang itu selalu diajar agar menetapkan matlamat hidupnya sama ada oleh ibu bapa, guru, bahkan masyarakat (menjadi kaya?). Matlamat hidup bolehlah kita ertikan sebagai sebab seseorang itu hidup. Jika bukan kerana matlamat itu, semangat untuk hidup itu besar kemungkinan tiada. Mungkin kita boleh kata bahawa individu dalam berita pertama itu bermatlamatkan cinta si gadis dan setelah gagal mencapai matlamat, beliau kecewa dan hilang tujuan untuk hidup lalu menamatkannya sendiri.

Dalam Islam, membunuh diri bermaksud menempah satu tiket khas ke neraka yakni yang pasti dan kekal. Firman Allah SWT:
"...Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu." (Surah An-Nisa', Ayat 29)

Dan dalam Hadis pula:
Dari Abu Hurairah RA, katanya Rasulullah SAW, bersabda : “Siapa yang bunuh diri dengan senjata tajam, maka senjata itu akan ditusuk-tusukannya sendiri dengan tangannya ke perutnya di neraka untuk selama-lamanya; dan siapa yang bunuh diri dengan racun, maka dia akan meminumnya pula sedikit demi sedikit nanti di neraka, untuk selama-lamanya; dan siapa yang bunuh diri dengan menjatuhkan diri dari gunung, maka dia akan menjatuhkan dirinya pula nanti (berulang-ulang) ke neraka, untuk selama-lamanya.” (Riwayat Muslim)
 "Weh, ko tak baca ke dalam Internet?? Aku google, ada orang kata Islam tak haramkan bunuh diri! Siap galakkan lagi.."

Sabar tuan/puan, kita perlu sedar bahawa orientalis (tak kira barat/timur) sentiasa berusaha untuk memutarbelitkan fakta dengan berpegang pada perbahasan yang tidak sah dan beretika. Kalau la betul halal, tidak mungkin Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan jemaah-jemaah ulama' tidak tahu? Sedangkan para ulama' seperti Imam Syafi'e dan Imam Abu Hanifah yang menghafal beribu-ribu hadis tidak pernah mengemukakan fatwa sedemikian, inikan pula mereka yang hanya membaca semuka dua tafsir dan hadis ingin mengatakan para ulama' jahil. Tidak sama sekali..

Kembali pula kepada matlamat. Apa matlamat hidup kita? Kalaulah untuk menjadi engineer, doktor, pakar komputer, jutawan dan billionwan (tiada dalam kamus ni rasanya..), mungkin sekali jika gagal mencapai matlamat-matlamat tersebut, anda akan bunuh diri. Samalah juga kes-kes putus cinta. Sanggup berkorbanlah bagai. Ini mungkin pengaruh novel dan drama yang mempamerkan sikap 'sanggup mati' demi kekasih.. Apapun, tetap tidak logik. Mengapa membunuh diri demi kekasih yang tidak mengasihi? *bukannya dia akan jatuh cinta semula pun* Islam telah pun memberi penyelesaian lengkap akan isu ini:
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepadaKu." (Surah Adz-Dzariaat, Ayat 56)
Dan saya ada menerangkan tentang ayat ini di http://studydoctor.blogspot.com/2010/01/matlamat-hidup-kita.html

Renungkan, jika kita hidup kerana Allah SWT, bagaimana mungkin matlamat itu akan mencapai kegagalan? Mungkin jika kita sendiri yang tidak berpegang kepada matlamat tersebut? Allah SWT juga banyak memberi motivasi kepada hamba-hambaNya agar tidak berputus asa dan kuat berdepan dengan cabaran yang hanya merupakan ujian di dunia ini yang mana ganjarannya pasti di akhirat kelak. Kita mungkin tidak sedar atau lupa, dalam kita sibuk mencari-cari kasih sayang yang lain, Allah SWT sangat menyayangi dan mengasihi hambaNya hinggakan yang kufur terhadapNya juga tetap diberi rezeki. Jika dengan manusia..tak dengar kata, mencari padah namanya!

Hidup bermatlamatkan keredhaan Allah SWT sangatlah indah. Jika kita gagal sekalipun dalam apa jua perkara dunia, jika tidak melakukan yang haram, tetap baik di mataNya. Dalam mengingati Allah SWT, Dia memerintahkan agar tidak membunuh diri dan berputus asa kepadaNya. Dia juga mengarahkan kita mengasihi sesama sendiri dan utamanya, ibu bapa serta ahli keluarga. Nah, terjawablah kesemua soalan di atas sana. Mudah kan Islam? Selamat beramal dan sayangi nyawa anda, demi Yang Maha Besar. :D
SEDANG KITA SIBUK TERCARI-CARI CINTA YANG TIDAK PASTI, KITA TERLUPA AKAN CINTA TUHAN YANG LEBIH HAKIKI
*terima kasih mxmx.deviantart.com!

Kagum

Alhamdulillah, setelah 3 hari menanti, akhirnya tiba masa untuk membuat pemeriksaan semula ujian mentox seterusnya melengkapkan pemeriksaan kesihatan yang Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Malaysia perlukan. Hari Jumaat adalah hari kejadian. Maka, saya sebagai muslim pastinya akan perlu ke masjid untuk melaksanakan solat yang jika ditinggalkan 3 kali berturut-turut boleh diklasifikasi sebagai kufur (tapi ingat, bukan kita yang patut melabel orang. Itu kerja Tuhan).

Saya bertolak bersama 4 lagi orang rakan. Seorangnya memiliki kereta yang menjadi kemudahan utama ke hospital sasaran. Keempat-empat mereka merupakan rakan-rakan bukan Islam. Kami bertolak pada jam 12 tengahari selepas selesai kelas dan urusan lain. Setelah tiba di hospital tersebut, kami pun melaporkan diri dan menunggu giliran masing-masing. Apabila selesai giliran dan pemeriksaan, saya tunggu pula yang lain. Sambil menunggu, saya berbincang dengan salah seorang rakan tersebut..

Saya: So lepas ni mcm mana?
Rakan: Hmm..lepas ni kau solat jumaat kan?
Saya: Rasa lapar.. :P
Rakan: Solat la dulu. Lepas tu kita makan sama-sama.

Saya senyum dan dalam hati, saya berasa sungguh kagum dengan kata-kata rakan itu. Walaupun dia seorang bukan Islam, dia memahami prioriti solat jumaat bagi orang Islam dan juga mengakui dengan memberi galakan ke arah tersebut. (Bukanlah nak kata saya tak ingat solat jumaat tu..saje je cakap dengan dia begitu). Haa..berbalik semula kepada kata-kata rakan saya itu, bagaimana pula dengan orang Islam sendiri? Saya pernah menyaksikan dan mendengar baaanyak pendirian yang berbeza.

"Alaa..khutbah tak dengar pun takpe..kita makan jela dulu."

"Tak boleh tiga kali kan? Baru sekali ok lagi la.."

"Lek2 la der.."

dan macam-macam lagi. Apapun, saya ingin mengatakan di sini, saya kagum dan ia menjadi suatu pengajaran yang baik bagi saya. Anda pula bagaimana?

Sebuah Kematian

"Mati..semua org akan mati..tp kita muda lagi..lmbt lg kot.."

Persepsi masyrakat yang telah dihasilkan oleh statistik dan juga kebiasaan menyebabkan para remaja dan orang muda (termasuklah juga yang perasan muda) yakin bahawa malaikat Izrail tidak akan bertemu mereka dalam masa terdekat. Statistik memanglah membuktikan bahawa ramai orang meninggal dunia pada usia tua dan orang melihat melalui logik dan pemerhatian bahawa memang orang tua yang lebih senang mati (maaf, tidak bermaksud membuat sesiapa terasa hati). Namun begitu, hakikatnya ramai juga yang mati tanpa diduga. Kematian banyak yang menjemput akibat penyakit yang tidak dapat dikesan, kemalangan yang tidak diduga, kejadian yang tidak diingini. Malah, bila-bila masa juga Allah SWT boleh mengarahkan malaikat Izrail untuk melaksanakan tugasnya terhadap kita.

Ingat lagi dulu belajar Shakespeare punya "Life's Brief Candle"
*terima kasih http://hairieusoff.blogspot.com/2009_02_01_archive.html

Seorang sahabat saya ada menceritakan kemalangan yang berlaku ke atas sahabatnya lalu meragut nyawanya. Saya sebak juga mendengarnya. Sahabat itu sedih akan kehilangan rakannya yang akrab. Mungkin juga tidak sempat untuk meminta maaf kepadanya atas segala kesalahan terhadapnya. Saya tidak pernah mengalai nasib itu lagi. Alhamdulillah, sahabat-sahabat yang akrab dengan saya masih sihat wal afiat. Terbayang saya apa perasaannya kehilangan seorang sahabat, ahli keluarga, guru, dan kenalan. Bukanlah perasaan yang menyenangkan.

Seorang sahabat saya telah juga menghadapi kemalangan yang menyebabkan beliau koma. Rakan-rakan yang lain semua terkejut dan seolah-olah panik. Alhamdulillah kini dia sudah kembali sedar dan semakin pulih. Jadi, boleh juga terbayang reaksi mereka jika kehilangan seorang sahabat.

Seorang lagi rakan telah kehilangan bapanya. Ini pastinya mungkin lebih menyedihkan kepada beliau. Dan kepada sesiapa sahaja yang merasainya. Selalu juga difikirkan oleh mereka yang kehilangan ibu bapa secara tiba-tiba, "Adakah aku masih berdosa terhadap mereka?" dan seumpamanya.

Semua ini dan pelbagai lagi kisah-kisah terbaru mahupun yang lama telah mengingatkan saya akan mati. Bersediakah kita untuk menghadapi mati? Berani juga sesetengah orang berkata, "nanti aku akan bertaubat", "aku mungkin berubah satu hari nanti", "belum sampai masanya", "perubahan perlu mengambil masa", dan seumpamanya. Benarkah kita masih ada begitu banyak masa untuk insaf, bertaubat dan meninggalkan dosa-dosa serta menyediakan bekalan untuk dibawa ke kubur dan seterusnya ke akhirat?

Saya pernah dengar ni juga dulu..wallahu'alam
*terima kasih http://erpanependi.blogspot.com/2010/12/ingat-mati.html
Bekerjalah seperti akan hidup selamanya, beribadahlah seperti akan mati esok. Kata-kata ini (maaf, saya tak dpt nak sahkan sumber kata-kata ini) membawa suatu signifikan yang besar yakni, di dalam Islam, kita seharusnya berusaha untuk dunia dan akhirat. Dan kita harus beringat sentiasa bahawa mati boleh tiba bila-bila masa. Wallahu'alam, selamat beramal soleh!

Ia suatu perjalanan yang panjang..namun pengakhirannya sesuatu yang pasti.
Berhati-hati juga di jalan raya ya!
*terima kasih http://shuhadajamaludin.blogspot.com/2009/10/hidupkan-hati-dengan-mengingati-mati.html

Karnival Sukan Anak Yatim

"Saya (Nabi SAW) dan pemelihara anak yatim dengan baik, kelak di syurga bagaikan jari telunjuk dan jari tengah."
(HR Muslim)
Subhanallah..sungguh indah keadaan itu bagi yang percaya dan beriman. Namun begitu, walaupun ada di antara kita yang tidak berupaya memelihara anak yatim, apa kata kita menggembirakan hati mereka utk satu hari di

Karnival Sukan Amal Anak Yatim 1 Malaysia (KSAAY1M)!

TRAILER

POSTER

KENALI PIHAK PENGANJUR
(PPES atau nama lainnya PPOU-PPC)

MAKLUMAT LAJUT + AKTIVITI

Jumpa anda di sana insyaAllah~ ^_^

Jangan gunakan SALAM?

DARIPADA Mohd Fadli Yusof
__________________________________________________________________________
Assalamualaikum, beberapa hari kebelakangan ini tersebar artikel bertajuk JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM", yang dipanjangkan oleh orang yang berlainan. (juga di sini)

Mengapa sampai melarang menggunakan perkataan SALAM?

Perkataan SALAM atau AS SALAM tiada salahnya, malah merupakan salah satu Asmaul Husna. Saya tidak tahu siapa penulis asal artikel ini, yang sangat mengelirukan, kerana ramai yang telah copy & paste dan menyebarkannya. Yang pasti ia bukan bersumber dari Ustaz Zawawi, hanya kata-kata beliau digunakan dalam artikel ini.

Terjemahan ayatnya pun tidak lengkap...terus saja dimaksudkan SALAM itu sebagai SELAMAT TINGGAL...lalu diajak semua orang agar JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM".

Penulisnya menulis:
JANGAN GUNAKAN PERKATAAN "SALAM"
بِسْــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"? apakah maksud disebaliknya??
Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

فَٱصۡفَحۡ عَنۡہُمۡ وَقُلۡ سَلَـٰمٌ۬‌ۚ فَسَوۡفَ يَعۡلَمُونَ

Terjemahan ayat yang lengkap seperti berikut: (Tuhan menjawab rayuannya dengan berfirman): "Jika demikian, maka janganlah engkau (wahai Muhammad) hiraukan mereka, dan katakanlah: ` Selamat tinggallah! ' Kemudian mereka akan mengetahui kelak (akibat keingkarannya)! " (Az-Zukhruf 43:89)

Salam maksudnya selamat, dalam terjemahan ayat ini, "salam" bermaksud ucapan selamat tinggal, namun ia tetap sebagai doa keselamatan bagi mereka, agar di suatu masa mereka yang engkar itu akan sedar. Ini dikategorikan oleh ulama tafsir sebagai salam al-Musalamah/al-Mutarakah; iaitu bermaksud selamat tinggal. Sementara salam bagi orang-orang mukmin disebut sebagai salam at-Tahiyyah; iaitu bermaksud mendoakan keselamatan dan keamanan.

Mana boleh kita mengajak orang ramai agar jangan guna kalimah salam, sedangkan salam merupakan salah satu asmaul husna, dan banyak ayat-ayat yang menggunakan perkataan salam untuk mengucap takzim kepada para Nabi. Malah perkataan SALAM itu dari Allah SWT.

سَلَـٰمٌ۬ قَوۡلاً۬ مِّن رَّبٍّ۬ رَّحِيمٍ۬

Salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani. (Yaa Siin 36:58)

Sebagai contoh, saya memetik beberapa ayat Al Quran:

وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ۬ فَحَيُّواْ بِأَحۡسَنَ مِنۡہَآ أَوۡ رُدُّوهَآ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَىۡءٍ حَسِيبًا

Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuatu. (An-Nisaa' 4:86)

إِذۡ دَخَلُواْ عَلَيۡهِ فَقَالُواْ سَلَـٰمً۬ا قَالَ إِنَّا مِنكُمۡ وَجِلُونَ

Ketika mereka masuk mendapatkannya lalu memberi salam dengan berkata: "Selamat sejahtera kepadamu!" Ia berkata: "Sesungguhnya kami berasa takut kepada kamu". (Al-Hijr 15:52)

 سَلَـٰمٌ عَلَىٰ نُوحٍ۬ فِى ٱلۡعَـٰلَمِينَ

"Salam sejahtera kepada Nabi Nuh dalam kalangan penduduk seluruh alam ! " (As-Saaffaat 37:79)

سَلَـٰمٌ عَلَىٰٓ إِبۡرَٲهِيمَ

"Salam sejahtera kepada Nabi Ibrahim!". (As-Saaffaat 37:109)

Penulis-penulis artikel ini menggunakan kenyataan Al Fadhil Ustaz Zawawi sebagai menguatkan hujahnya, sedangkan tiada kaitan perenggan yang pertama dengan kenyataan Ustaz Zawawi, malah menggunakan gambar Ustaz Zawawi lagi...sangat mengelirukan.

Kita sering berselawat dan memberi salam kepada Rasulullah SAW dengan ucapan,

الصلوة والسلام عليك يا رسول الله، الصلوة والسلام عليك يا حبيب الله


Selawat dan SALAM ke atasmu wahai Rasulullah..
Selawat dan SALAM ke atasmu wahai Kekasih Allah..

Allah SWT memerintahkan kita berselawat dan mengucap SALAM kepada Rasulullah SAW, maksud firman Allah SWT,

إِنَّ ٱللَّهَ وَمَلَـٰٓٮِٕڪَتَهُ ۥ يُصَلُّونَ عَلَى ٱلنَّبِىِّۚ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيۡهِ وَسَلِّمُواْ تَسۡلِيمًا

"Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah SALAM sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. (Al-Ahzaab 33:56)

“Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi SALAM apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.” [Riwayat Al-Tabrani]

Adakah SALAM di sini bermaksud "SELAMAT TINGGAL"?

p/s: Untuk mendapat ayat-ayat yang menggunakan perkataan SALAM, sila layari www.surah.my, cari ayat guna keyword SALAM, tidak kurang 20 ayat terdapat perkataan SALAM.
__________________________________________________________________________

Ingin saya menekankan di sini, dalam kebanyakan perkara, kita perlu pastikan ilmu kita cukup dahulu sebelum membuat sebarang spekulasi terhadap sesuatu perkara. Perkara tersebut adalah antara contoh terbaik yakni mengenai perkataan arab iaitu SALAM dan AS-SALAM. Mereka yang mempelajari bahasa arab pasti sedar bahawa secara dasarnya kedua-duanya membawa maksud yang sama sahaja sebenarnya.

Selain itu, tidak perlulah kita sibuk mempersoalkan perkara remeh temeh seperti ini yang jelas tidak membawa impak yang besar pun kepada sekalian manusia. Masih banyak lagi perkara yang perlu kita pelajari. InsyaAllah..wallahualam~

Muhasabah Diri

  Para pakar motivasi selalu mengajar bahawa "kita adalah apa yang kita fikirkan" atapun yang "jika kau fikirkan kau boleh.." tu. Dari segi psikologi, memang betul pun. Seseorang manusia itu bertindak menikut apa yang selalu difikirkannya dan keyakinan dirinya. Itu sebab orang yang yakin dia akan berjaya selalu berjaya. Jadi, apa pula kata Islam?
“Hitunglah (muhasabahlah) dirimu sebelum kamu dihitung.” (Saidina Umar al-Khattab)
  Sebenarnya, Islam telah mengajar kita awal-awal lagi mengenai ini! Di mana?? Di dalam amalan muhasabah diri. Islam menggalakkan kita bermuahasabah diri setiap malam (ustaz-ustaz saya ajar). Sewaktu bermuhasabah diri, kita perlu fikirkan perkara-perkara berikut:
1. Apakah perkara baik yang telah aku lakukan?
2. Apakah perkara buruk yang telah aku lakukan?
3. Apakah yang perlu aku perbaiki?
4. Apakah yang aku kehendaki dari hidup ini?
5. apa-apa lagi yang releven boleh ditambah..
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan..” (Surah al-Hasyr: ayat 18)
  Soalan 4 itu sebenarnya sangat berkuasa. Kuasanya ialah menetapkan pola pemikiran atau 'mindset', dan juga fokus. Orang yang berjaya ialah orang yang mempunyai 'mindset' dan fokus yang tinggi. Manusia akan selalu memerhatikan dan menyedari akan perkara-perkara yang dimahukannya. Oleh itu, jika seseorang itu jelas menginginkan kebaikan, dia akan selalu menyedari dan nampak akan peluang-peluang yang ada untuk melakukan kebaikan. Sama juga seperti mereka yang ingin melakukan kejahatan. Contohnya, dikatakan bahawa orang yang mencuri selalunya melakukan perkara tersebut apabila peluangnya kelihatan. Dan orang yang nampak peluang tersebut biasanya adalah orang yang mempunyai penyakit dalam hati dan mindanya (ingin mencuri).
 “Sesiapa yang tidak memuhasabah dirinya di dunia, maka dia berada di dalam kelalaian.”(Ibun al-Qayyim)
  Maka, di sini muhasabah diri memainkan peranan yang penting. Bukan sahaja dalam memperbaiki diri tetapi juga untuk memastikan kita menjadi seorang yang berjaya, di dunia dan di akhirat. InsyaAllah~
"Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga kaum itu mengubah keadaannya sendiri..” (Surah ar-Ra’du: ayat 11) 

gambar drpd: http://nickamiershah.blogspot.com/