Tuuuuut!

Tidak..bukan bunyi kentut.. Ini bunyi censored carutan di TV.

"Hah..ni mesti nak cerita pasal mencarut!"
*wartashubhi.blogspot.com
Ya betul..tapi bukan setakat mencarut sahaja. Kali ini, saya ingin membicarakan mengenai mengejek, mengutuk, mengeji, mencarut, dan semua yg sewaktu dgnnya. Sebelum itu, saya ingin memberikan satu soalan kuiz..

Adakah mengejek dosa besar?

Jawapannya? Nanti di hujung..(tapi boleh je kalau nak terus scroll ke bawah..). Baiklah..mari kita mulakan.

Dalam masyarakat serba boleh hari ini, kita memang jelas telah menunjukkan kebolehan kita yg sangat baik dlm meniru dan membiasakan perkara yg tidak elok yakni mencela. Mencela ini boleh didefinisikan sebagai mencarut, mengejek, mencerca, mengutuk, menghina, mengeji..ada lagi yang tertinggal?

Bila marah kita mencela, dalam bersahabat kita mencela, dalam perbincangan kita mencela, terkejut pun mencela, kagum pun mencela..dalam mesyuarat besar-besaran yg dapat dilihat masyarakat umum pun mencela! Innalillah (ini bukan hanya sebutan utk kematian sahaja ya)..parah..parah.. Cuba kita hayati ayat-ayat berikut..
"Hai orang-orang yang beriman janganlah suatu kaum mengolok-olok (mempermainkan/mencemuh) kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diolok-olok) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok) dan jangan pula wanita-wanita (mengolok-olok) wanita-wanita lain (karena) boleh jadi wanita-wanita (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari wanita (yang mengolok-olok) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran-gelaran yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barang siapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."
[Surah 49: al-Hujuraat, ayat 11]
"Janganlah kalian saling dengki mendengki, dan janganlah kalian saling bersaing dalam penawaran, dan janganlah kalian membenci, dan janganlah kalian saling belakang-membelakangi, dan janganlah sebahagian kalian menjual atas penjualan sebahagian yang lain. Dan jadilah kalian hamba Allah yang saling bersaudara. Seorang muslim itu adalah saudara bagi muslim yang lain, tidak boleh menzaliminya, tidak boleh menelantarkannya (tidak memberi pertolongan kepadanya) dan tidak boleh merendahkannya, takwa itu disini (sambil menunjuk ke dadanya, beliau ucapkan kata-kata itu tiga kali). Cukuplah sebagai kejahatan seseorang, kalau ia menghina saudaranya sesama muslim. Setiap orang muslim haram darahnya, hartanya dan kehormatannya atas orang muslim yang lain."
[HR Muslim]
"Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata."
[Surah 33: al-Ahzab, ayat 58] 
"Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela"
[Surah 104: al-Humazah, ayat 1]
Nah..jelas sekali, ayat-ayat al-Quran dan hadith tersebut merupakan antara suruhan agar kita tidak mencela. Perlukah saya menjelaskan lagi secara panjang lebar? Oh ya..jawapan bagi soalan di atas tadi:

YA, MENGEJEK ADALAH DOSA BESAR.

Tahukah anda mengenai senarai 70 dosa-dosa besar? Antara isi kandungan senarai itu termasuklah:
  • Berlaku Zalim
  • Mengutuk Umat Islam
  • Menyakiti dan Memaki Orang Islam
Apabila kita mengejek, sedarlah bahawa kita berlaku zalim dan logiknya, perbuatan mengejek itu biasanya menyakiti hati org yg diejek sama ada banyak atau sedikit.

Perkara terakhir yang ingin saya sentuh dalam isu ini ialah apabila kita berdepan dengan org yg menghina/memalukan Islam atau dengan kata lain, apabila kita ingin memberikan 'nasihat'. Saya yakin anda pernah menyaksikan sebuah adegan di mana seseorg telah melakukan atau mengatakan sesuatu yg sgt tidak elok dan muncul pula komen2 'nasihat' seperti yg berikut:

"celaka kau, matilah masuk neraka!"
"sial memalukan umat Islam je!!"
"pegi mampuslah kau"
"semoga kau dapat azab seksa yg paling dahsyat!"
"bodoh gila orang macam kau ni"

*cikfatimahgelak-girang.blogspot.com
Persoalan yg paling mudah untuk kes seperti ini ialah..adakah ini cara Rasulullah SAW? Fikir-fikirkanlah.

Akhir kata, marilah berusaha membuang tabiat buruk ini (mencela) dalam kehidupan seharian kita agar sama-sama dapat mengelakkn permusuhan, perbalahan, persengketaan dan dosa yg tidak diingini. :D

*bilhikma.com

No comments:

Post a Comment