Sedar akan Dosa

Sedarkah kita, bahawa syaitan melakukan apa-apa sahaja dalam menjadikan sesuatu dosa itu nampak tidak berdosa bagi kita? Ini terjadi dengan kita menganggap suatu dosa itu "tidak mengapa". Tetapi..jauh di sudut hati yang kecil, kita tetap dapat merasakan perasaan "tidak senang". Ada juga yang menyebutnya sebagai "firasat".

          Seorang ustaz pernah menyebut bahawa biasanya, dosa adalah suatu perkara yang apabila kita melakukannya, kita malu dan takut jika orang lain tahu. Contohnya, kita mencuri, pastinya kita takut kalau-kalau ada orang yang ternampak atau tahu. Inilah perasaan malu. Apabila telah diketahui, mulalah berpeluh-peluh dan panik.

          Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, "Jika engkau tidak malu, maka lakukanlah ikut sukamu.". Ini merupakan satu perlian dan juga petunjuk bagi mereka yang tidak lagi sedar akan dosa mereka. Dalam erti kata lain, mereka yang sudah hilang perasaan malu, mereka akan berani melakukan dosa tanpa merasa takut mahupun segan. Bukankah "malu sebahagian daripada iman"?

          Kita seharusnya menjaga perasaan malu kita pada tempatnya dengan sebaik-baiknya. Dengan perasaan malu itu, kita boleh menjejak dan sedar akan perlakuan dosa yang membahayakan diri kita di akhirat kelak. Tuntasnya, jaga malu, sedar diri dan elakkan dosa. InsyaAllah bahagia~

No comments:

Post a Comment