Mengapa dikau tidak memaafkan?

Alhamdulillah..setelah membuat pemerhatian dan perkiraan, saya merasa yakin untuk membicarakn mengenai sebuah isu yakni, KEMAAFAN.
*tripwow.tripadvisor.com
Kita sering membuat kesalahan sama ada dlm perkataan atau perlakuan. Ada masanya juga kita sememangnya tidak sengaja dan adakalanya kita hanya terlalai seketika. Kata-kata "Manusia tidak sempurna" dan "Manusia itu pelupa" memang sudah menjadi sebutan yang biasa. Namun, pada masa yang sama juga, manusia pula mempunyai nafsu amarah atau pendek katanya, sifat pemarah. Apabila bertembungnya dua kelemahan ini antara 2 insan, biasanya akan timbul benci..dendam..dengki.. Semuanya kerana 2 perkara:

1. Tidak meminta maaf
2. Tidak menerima maaf

Kita selalu juga mendengar akan yg pertama. Bahkan, jika bergaduh di sekolah, cikgu akan mnyuruh kedua-dua pelajar yg bergaduh utk meminta maaf. Di samping keraguan dalam keikhlasan meminta maaf itu, perkara yg menjadi kemusykilan adalah, adakah maaf itu diterima?

Allah SWT berfirman,
"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu qishaash berkenaan dengan orang-orang yang dibunuh; orang merdeka dengan orang merdeka, hamba dengan hamba dan wanita dengan wanita. Maka barang siapa yang mendapat suatu pemaafan dari saudaranya, hendaklah (yang memaafkan) mengikuti dengan cara yang baik, dan hendaklah (yang diberi maaf) membayar (diat) kepada yang memberi maaf dengan cara yang baik (pula). Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu dan suatu rahmat. Barang siapa yang melampaui batas sesudah itu, maka baginya siksa yang sangat pedih."
[Surah al-Baqarah, ayat 178]
Ayat tersebut merupakan penjelasan kepada isu pembunuhan yang mana orang yang telah membunuh itu hendaklah mendapat balasan yang setimpal yakni dibunuh juga. Akan tetapi dlm kes ini juga, Allah menyebut perihal kemaafan di mana jika suatu pihak mndapat/mmberi maaf, hendaklah yg memaafkan itu dengan cara yang baik. Yang meminta maaf juga perlu berurusan dengan cara yg baik. Ini dalam hal pembunuhan.. Namun dalam perihal kehidupan seharian, bukanlah selalu kita lihat perbalahan itu kerana kes pembunuhan. Akan tetapi, pergaduhan tercetus hanya kerana tersalah dengar, tersilap kata, tersalah faham, kerana moody seketika, dan sebagainya, sama ada sengaja atau tidak, yang jika kita teliti, hanya perkara yang remeh!

Selain pengalaman tersendiri, banyak juga pengalaman yg saya perhatikan di mana pihak bersalah (mungkin juga sebenarnya tidak bersalah) telah meminta maaf tetapi pihak yg kedua itu berkeras dan berat hati untuk memaafkan. Mengapa begitu sukar? Kerana besarnya dosa itu terhadapnya? Atau kerana sengaja ingin membiarkan terseksa? Cuba kita perhatikan beberapa ayat berikut..
"Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat (nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[Surah an-Nur, ayat 22]
"(Tetapi) karena mereka melanggar janjinya, Kami kutuk mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras membatu. Mereka suka merobah perkataan (Allah) dari tempat-tempatnya, dan mereka (sengaja) melupakan sebagian dari apa yang mereka telah diperingatkan dengannya, dan kamu (Muhammad) senantiasa akan melihat kekhianatan dari mereka kecuali sedikit di antara mereka (yang tidak berkhianat), maka maafkanlah mereka dan biarkanlah mereka, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik."
[Surah al-Maidah, ayat 13]
"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan."
[Surah Ali Imran, ayat 133 dan 134]
Memang sangat banyak ayat al-Quran yang menunjukkan kemaafan Allah SWT dan juga yang menyuruh hamba-hambaNya memaafkan (tanpa perlu menunggu permintaan maaf pun) mereka yg telah mmbuat salah. Selain itu, cuba kita perhatikan suatu hakikat..

Kita selalu melakukan dosa terhadap Allah SWT baik secara sedar atau tidak. Walhal, Allah SWT yg telah memberi segala nikmat kpd kita sehinggakan jika laut bumi ini dijadikan dakwat, tidak habis ditulis segala nikmat itu. Akan tetapi, Dia banyak menyuruh kita utk memohon keampunanNya walau sebesar mana pun dosa kita. Hanya dosa syirik yang tidak diampunkan (bahkan pensyirik juga ada diberi peluang bertaubat). Kita pula bagaimana?

Orang itu hanya tersilap bicara atau berkasar bahasa. Kita pula sudah penuh amarah dgnnya sedangkan apalah sangat kelebihan kita ke atasnya? Bahkan Tuhan boleh memaafkan dosa-dosa yg besar. Kita pula ingin menujukkan diri lebih dahsyat dari Tuhan? Na'uzubillah.. Kita tidak boleh sombong kerana hanya Allah SWT sahaja yg boleh bersifat demikian. Allah SWT pula memaafkan hamba-hambaNya, mengapa kita pula yg kerdil ini begitu kejam dan degil utk memaafkan?

Sememangnya ayat-ayat seperti "Sabar juga ada hadnya!" dan "Siapa dia dalam hidup aku?" menjadi nadi pendirian mereka yang marah. Namun, cubalah kita renungkan kisah-kisah Nabi SAW. Antaranya, baginda pernah dilukai dengan teruk, dicaci maki dan dibaling batu semasa di Thaif sehingga berdarah-darah. Kemudian ditawarkan oleh Malaikat Jibril untuk membalikkan bukit-bukit di atas Thaif. Namun baginda tidak menerima tawaran tersebut malah telah berdoa utk kesejahteraan mereka dan keturunan mereka. Bukankah Nabi SAW contoh terbaik?

*catatanperjuangan.blogspot.com
Sebuah hadith baginda juga berbunyi,
“Orang yang kuat itu bukanlah yang menang dalam gusti tetapi orang yang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya.
[HR. Bukhari dan Muslim]
Kita juga seringkali melupakan suatu perkara yang sangat penting dalam Islam iaitu kita bersaudara. Perhatikan bahawa
"Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."
[Surah al-Hujuraat, ayat 10]
Bersaudara itu seperti adik-beradik. Adik-beradik (terutamanya yang kecil) selalu bergaduh sesama sendiri namun cepat sahaja memaafkan antara satu sama lain. Kita juga seharusnya sedemikian sesama muslimin dan muslimat kerana kita bersaudara walaupun tidak pernah kenal nama atau keluarga. Selagi kita menyembah Tuhan yang sama, beriman di bawah rukun yang sama, kita mempunyai sebuah hubungan yang lebih akrab daripada 'kawan' dan 'sahabat', bukan juga hanya sekadar 'kenalan'. Kita mempunyai jalinan ukhwah!

Bagi mengakhiri coretan ini, dengarkanlah seruan ini dengan hati nurani..
"Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma'ruf, serta berpalinglah daripada orang-orang yang bodoh."
[Surah al-A'raaf, ayat 199]
dan perlu ditekankan di sini bahawa mereka yg memohon maaf bukanlah orang yang bodoh. Dan bukanlah kita yang menentukan siapa yg bodoh serta jgnlah pula kita tergolong dalam golongan itu. Semoga kita menjadi orang-orang yg pemaaf dan berjaya mendapatkan keampunan Allah SWT.

*ctryeanasallehpunyeblog.blogspot.com

1 comment: